26. ОКТОБАР
СТРАДAЊЕ И ЧУДЕСА СВЕТОГ СЛАВНОГ ВЕЛИКОМУЧЕНИКА ДИМИТРИЈА
СОЛУНСКОГ, МИРОТОЧИВОГ
(Архимандрит Др Јустин Поповић, Житија Светих за октобар)
Када дете толико одрасте, да је могло познати и схватити истину, родитељи га уведоше у своју домаћу молитвеницу, и показујући му свете иконе рекоше: Ево иконе Јединог Истинитог Бога, који је створио небо и земљу, а ово је икона Пресвете Богородице. – И родитељи научише Димитрија светој вери, казујући му све чиме човек може познати Господа нашег Исуса Христа, и излажући му све што показује ништавост поганих богова незнабожачких и бездахних идола њихових. И Димитрије, умудрен речима родитеља својих и особито благодаћу Божјом која поче дејствовати у њему, познаде истину, и свом душом поверова у Господа, и поклонивши се светим иконама он их целива од свег срца. Тада родитељи кришом дозваше свештеника и неке од познатих им хришћана, и у својој тајној молитвеници крстише Димитрија Во имја Отца и Сина и Свјатаго Духа.
Примивши свето крштење, Димитрије изучаваше закон Божји, и растијаше телом и разумом, пењући се лествицом врлина из силе у силу, и благодат Божја беше на њему просвећујући га и умудрујући га. А када Димитрије постаде пунолетан, његови се родитељи преселише из овог временог живота, оставивши своме сину не само своја имања него и пример богоугодног живота. Цар пак Максимијан, дознавши за смрт војводе Солунског, позва к себи његовог сина Димитрија. Приметивши да је паметан и храбар, цар га постави за царског намесника целе Солунске области. И поверавајући му такву дужност, он му рече: Чувај отачаство своје, и очисти га од безбожних хришћана, убијајући свакога који призива име Распетога.
Примивши
од цара чин, Димитрије се врати у Солун, с почастима дочекан од грађана. И
одмах поче пред свима јавно исповедати и прослављати Господа нашег Исуса
Христа, и све учити светој вери; и постаде за Солуњане други апостол Павле,
приводећи многобошце к познању истинитога Бога и искорењујући безбожно
многобоштво. Но глас о томе брзо дође и до самог цара Максимијана. И сазнавши
да је царски намесник Димитрије хришћанин и да је већ многе обратио у своју
веру, цар се силно разгњеви. И баш у то време, враћајући се из рата са Сарматима,[1]
цар се задржа у Солуну. Но још пре доласка Максимијана у град, Димитрије
предаде своме верном слузи Лупу све своје имање, и богатство: злато, сребро,
драго камење и хаљине, што му беху остали после родитеља, да их брзо разда
убогима и невољнима. Притом рече: Раздај ово земаљско богатство, да потражимо
себи небеско. – А сам стаде молити се и постити се, припремајући се за
мученички венац.
Цар пак одмах стаде проверавати, да ли је истина што је чуо о Димитрију. А Димитрије ступивши пред цара, неустрашиво исповеди да је хришћанин, и наружи незнабожачко многобоштво. Цар нареди да исповедника посаде у тамницу. Улазећи у тамницу, светитељ се мољаше речима пророка Давида: Господе, похитај да ме избавиш! Јер си ти трпљење моје, Господе! Господе, ти си поуздање моје од младости моје. Тебе се држим од рођења; од утробе матере моје Ти си бранич мој; тобом се хвалим свагда. Радују се уста моја кад певам Теби, и душа моја коју си избавио. И језик мој сваки дан казује правду Твоју (Пс. 69, 2; 70, 5.6.23.24).
И сеђаше свети Димитрије у тамници као у светој палати, хвалећи и славећи Бога. А ђаво, желећи да га уплаши, претвори се у шкорпију и хтеде да светитеља угризе за ногу. Прекрстивши се, светитељ без икаквог страха згази шкорпију ногама, изговарајући Давидове речи: На аспиду и на гују наступаћеш и газићеш лава и змаја (Пс. 90, 13). И док светитељ тако сеђаше у тамници, њега посети Ангео Божји, који му се јави у великој светлости са прекрасним рајским венцем, и рече му: Мир ти, страдалче Христов, буди храбар и крепи се! – Светитељ одговори: Радујем се о Господу и веселим се о Богу Спасу моме! – Ово виђење још више распали у срцу светитељевом љубав к Богу, и он све јаче и јаче жељаше да крв своју пролије за Христа.
У то
време цар приређиваше игре и представе: јер имађаше једног истакнутог мегданџију,
пореклом Вандалина,[2] по
имену Лије. За Лијеве мегдане цар направи нарочито позориште, са бином , на
стубовима. Доле испод те бине беху пободена копља са оштрицама увис. Када би
Лије некога у хрвању победио, он би га ринуо одозго са те бине на читаву шуму
усправљених копља. Унаокруг стајаше незнабожачки народ са својим царем, и
увесељаваху се, како се неко бедно људско биће увија у мукама на копљима, докле
не издахне. Међу невиним жртвама беху и многи хришћани. Јер када се некога дана
нико не би добровољно пријавио на мегдан Лију, тада су по наредби царевој
хришћани вучени силом, да се боре са Лијем. Међу гледаоцима бејаше један младић
хришћанин, по имену Нестор. Њега светој вери
беше научио сам свети Димитрије. Гледајући то ужасно увесељавање незнабожачко,
Нестору се срце параше од бола. Запаљен ревношћу, он се реши да изађе сам на
мегдан џиновскоме Лију. Но претходно оде у тамницу светоме Димитрију, исприча
му све што ради Лије, и замоли од светог Димитрија благослов и молитве да би
могао на мегдану победити тог немилосрдног човекоубицу. Свети Димитрије га
благослови, осени га крсним знаком, и прорече му: Лија ћеш победити, али ћеш за
Христа пострадати.
Дошавши хитно до позоришта, Нестор громогласно ускликну: Боже Димитријев, помози ми! – Затим изађе на мегдан Лију, ступи у борбу са њим, и с Божјом помоћи савлада Лија, обори га и рину на оштра копља, где тешки џин брзо нађе смрт. Погибија Лијева силно ожалости цара, и он одмах нареди да блаженог Нестора посеку мачем.[3] Али то не утеши цара, и он сав дан тај и сву ноћ туговаше због Лија. Дознавши пак да је Нестор изашао на мегдан Лију са благословом Димитрија, цар нареди да и Димитрија убију копљима. Јер свирепи мучитељ расуђиваше овако: Лије умре ринут руком Нестора на оштра копља, тако и Димитрије нека копљима буде прободен; с истом смрћу нека он умре какву он приреди нашем љубимцу Лију.
Но
безумни мучитељ обмањиваше себе, сматрајући да је смрт праведника и грешника
подједнака; јер смрт грешника је љута, а смрт праведника скупоцена је пред
Господом. И чим стаде свитати двадесет шести октобар војници уђоше у тамницу, и
затекоше светог Димитрија где стоји на молитви, и избодоше га копљима.
Пошто
прође доста времена и гоњење хришћана престаде, над гробом светог Димитрија би
подигнут мали храм. И биваху у њему многа чудеса, и разни болесници се исцељиваху
од својих болести. Тако један знаменити велможа из Илирије, по
имену Леонтије, тешко болестан од неизлечиве болести, са вером прибеже к светом
великомученику Димитрију. Када га унесоше у храм и положише на оном месту где
беху погребене мошти светога великомученика, он тог часа доби исцељење и устаде
потпуно здрав, благодарећи Бога и славећи његовог угодника светог Димитрија. У
знак захвалности светитељу Леонтије реши да славном великомученику подигне
велику и прекрасну цркву. Зато пређашњи мали храм би порушен; и када почеше
копати ров за темељ, обретоше мошти светога великомученика потпуно читаве и
нетљене; из њих истицаше миомирисно миро, и сав се град испуни мирисом. На то
се слеже много народа. Свете мошти бише с великом радошћу извађене из земље, при
чему се огромно мноштво болесника исцели помазујући се истичућим миром.
Леонтије, радујући се не толико своме исцељењу колико обретењу светих моштију,
убрзо заврши започето дело, и подиже на том месту предивни храм у име светога
Димитрија. Ту и бише положене чесне мошти светога великомученика у ковчегу,
окованом златом и сребром и украшеном драгим камењем. Усто Леонтије купи њиве и
винограде и поклони их новоподигнутој цркви за издржавање њених
свештенослужитеља.
Но нарочито многа чудеса биваху у Солуну, где почиваху мошти светог великомученика Димитрија. Тако, једном се у цркви светог великомученика догоди пожар. При томе особито силно би оштећен сребрни свод над моштима угодника Божјег: од огња се истопи. Тадашњи архиепископ Јевсевије веома се стараше да поново начини свод. Али он имађаше сувише мало сребра. У самој пак цркви бејаше сребрни трон, који од пожара ни најмање не би оштећен. И архиепископ намисли да тај трон претопи и начини свод над гробом светог великомученика, али ту своју намеру он још никоме не откриваше. Ho y то време једном побожном презвитеру при тој цркви Димитрију, јави се свети великомученик Димитрије и рече му: Иди и кажи епископу града: He усуђуј се претапати трон који се налази у мојој цркви. – Презвитер Димитрије одмах оде к Јевсевију и рече му да одустане од своје намере. Архиепископа најпре силно поразише презвитереве речи; али затим, сматрајући да је презвитер Димитрије могао на неки начин дознати његову намеру, престаде се чудити томе, па чак и укори презвитера. И након неколико дана архиепископ још и нареди да му дозову мајсторе. Утом к архиепископу Јевсевију по други пут дође презвитер Димитрије и рече: Свети великомученик се поново јави мени грешноме у сну и нареди ми да ти кажем: из љубави према мени не претапај трон. – Архиепископ и овога пута грубо дочека презвитера, али ипак не нареди да се трон претопи. Међутим кроз извесно време он опет хтеде да трон претопи, но свети Димитрије се јави истом презвитеру и рече: He тугујте, ја се сам бринем о моме храму и граду; препустите мени самом бригу о томе.
Тада
слуга трже завесу, и свети Димитрије им изиђе у сусрет онакав какав се виђа на
иконама; а блисташе као сунце, тако да Илустрије од страха и ослепљујућег
блеска не беше у стању гледати у светитеља.
Дошавши младићи поздравише светог Димитрија; а он им одговори: Благодат нека буде с вама! Чега ради дођосте к мени? – Они му рекоше: Господ нас посла твојој светости, наређујући ти да оставиш град и одеш к Њему, јер Он хоће да град преда непријатељима. – Чувши то, свети великомученик обори главу и ћуташе лијући сузе. А слуга рече дошавшима: Да сам знао да ће ваш долазак ожалостити мога господара, ја га не бих обавестио о вама. – Тада и свети великомученик поче говорити: Тако ли је угодно Господу моме? тако ли хоће Владика свих и свега, да град, искупљен Његовом скупоценом крвљу, буде предат у руке непријатељима, који не знају Њега, и не верују у Њега, нити поштују свето име Његово? – На то дошавши одговорише: Да тако није угодно Владици нашем, Он нас не би послао к светости твојој. – Тада свети Димитрије рече: Браћо, идите и реците Владици моме, да слуга Његов Димитрије говори овако: Човекољубиви Владико Господе, знам милосрђе Твоје; оно превазилази грехе наше; чак ни безакоња целога света не могу надвисити милосрђе Твоје; Ти си ради грешника пролио свету крв Своју, и душу Своју положио за нас; стога покажи сада милост Своју и на овоме граду, и не наређуј ми да га оставим. Ти си ме сам поставио за стражара овога града; дозволи ми да се угледам на Тебе, Владику Moга: дај ми да душу своју положим за житеље овога града; и ако они погину, нека погинем и ја с њима. Господе, не погубљуј град у коме се призива свето име Твоје; јер, ако људи ови и сагрешише, они од Тебе ипак не одступише. О, Ти си Бог оних који се кају. – Дошавши младићи упиташе светог Димитрија: Тако ли одговарати Господу који нас је послао? – Светитељ рече: Да, тако одговарајте, браћо, јер знам да се Господ не гњеви једнако, нити се срди довека (Пс. 102, 9). – Рекавши то, свети великомученик уђе у гробницу и свештени ковчег се затвори; а Ангели што бесеђаху с њим постадоше невидљиви.
Све то
Илустрије виде и чу у чудесном и страшном виђењу. А кад се заврши виђење он
дође себи, и веома се чуђаше; па павши на земљу он узнесе благодарност светом
великомученику што се стара о граду и моли Господа да житељи Солуна не буду
предани у руке непријатеља. А кад свану дан Илустрије обавести своје суграђане
о своме вићењу, и храбраше их да се јуначки боре против непријатеља. Чувши
казивање Илустријево, сви са сузама вапијаху к Богу иштући милост од Њега, и
призиваху у помоћ светог Димитрија. И светитељевом помоћи и заузимањем град
остаде читав: јер непријатељ убрзо са стидом одступи од градских бедема, пошто
не беше у стању заузети град, чуван великим угодником Божјим. У седми дан
опсаде непријатељ се без икаквог видљивог разлога даде у панично бекство,
побацавши своје шаторе и опсадна оруђа. Наредног дана се неки од побеглих
непријатеља вратише и причаху ово: Од самог првог дана опсаде ми видесмо у вас
такво мноштво заштитника, да су они далеко превазилазили нашу војску. Ми смо
држали да се војска у вас скрива иза бедема. И јуче она одједном изврши јуриш
на нас, и ми побегосмо. – Тада их зачуђени грађани упиташе:: А ко је предводио
војску? – Они одговорише: Ми видесмо огњеног блистајућег мужа на белом коњу у
белом као снег оделу. – Чувши то, грађани Солуна разумеше ко је отерао
непријатеља у бекство. Тако свети Димитрије одбрани свој град.
После овог одступања непријатељске војске од Солуна, убрзо друга несрећа снађе овај град. Јер ова огромна непријатељска војска за време опсаде опљачка све житне резерве, те у самом граду настаде велика глад: од недостатка хране људи стадоше умирати у великом броју. Видећи да његов родни град пропада од глади свети Димитрије се неколико пута јављао на лађама по мору, обилазио пристаништа и многа острва, наређујући свуда лађама са пшеницом да плове у Солун. И на тај начин светитељ избави од глади свој град. [9]
Када
благочестиви цар Јустинијан подиже у Цариграду велељепну и величанствену
цркву свете Софије = Премудрости Божје, он посла у Солун чесне људе, да отуда
донесу неки делић моштију светог Димитрија ради украшења и освећења
новоподигнуте цркве. Пошто стигоше у Солун, изасланици приђоше чесном ковчегу у
коме почиваху мошти светог великомученика, да изврше царево наређење; но из
ковчега изненада сукну огањ, засипајући све варницама, и из огња чу се страшан
глас: Станите, и не дирајте! – Од страха сви присутни попадаше на земљу. Затим
изасланици узеше само мало земље са тог места, па се вратише к цару и испричаше
све што им се догоди. Сви који слушаху њихово казивање бише задивљени. Пола од
донесене земље изасланици предадоше цару, а другу половину положише ту у
црквену сасудохранилницу.
Дужност некога младића Онисифора беше да пали свеће и прислужује кандила у цркви светог Димитрија. Подстрекиван од ђавола, овај младић стаде красти свеће и тајно их продавати, и тако себи стицаше поган добитак. А свети Димитрије, не трпећи такво злодело, вршено у његовој цркви, јави се у сну Онисифору и укори га благо и човекољубиво, говорећи: Брате Онисифоре, мени је непријатно што ти крадеш свеће; тиме ти наносиш штету приложницима, а још више себи. Опомени се, да људе који тако раде очекује осуда. Зато, остави се тога и покај се.
Онисифор
пробудивши се осети стид и страх. Али после неког времена он заборави на
светитељев савет, и опет стаде красти свеће, као што је то раније чинио. Но
казна га убрзо постиже. Једном неки побожан човек, уставши изјутра врло рано,
дође у цркву светог Димитрија и донесе неколико великих свећа. Запаливши их, он
их постави код гроба светог великомученика, па помоливши се отиде. Онисифор
приђе свећама, пружи руку да их узме, али се у том тренутку из гроба
светитељева разлеже глас: Опет ти радиш
оно исто!
Поражен овим гласом као громом, Онисифор се стропошта на земљу и као мртав лежаше све док не наиђе један од клирика, и подиже Онисифора избезумљеног од ужаса. И кад једва дође к себи, Онисифор пред свима исповеди све: и свој грех, и прво јављење светитељево у сну, и друго изобличење од стране светог Димитрија. Слушајући овакву исповест сви се испунише језивог ужаса.
Свети
великомученик Димитрије ослободи многе из ропства непријатељског. Тако, једног
епископа ухватише варвари = неверници, непријатељи, и метнуше га у окове;
њему се свети Димитрије јави, ослободи га окова, и допрати до самог Солуна.
Другом приликом налетеше варвари у околину Солуна, и многе људе одведоше у робство. Међу робљем
беху и две красне девојке: оне беху изврсне везиље: умеле су на ђерђеву вести
paзнe цветове, дрвеће, птице, животиње и људске ликове. Варвари их одведоше у
своју земљу и поклонише своме кнезу. Сазнавши за њихову везиљску уметност, кнез
им рече: Чујем да у вашој земљи постоји велики бог Димитрије, који чини велика
чудеса. Хајде, извезите ми на платну његов лик, да му се и ја поклоним. –
Девојке одговорише: Кнеже, Димитрије није Бог, већ само велики слуга Божји и
помоћник хришћана. Ми се не усуђујемо да то урадимо, јер знамо да ти хоћеш, не
да се поклониш њему него да му се наругаш. – Кнез им на то рече: У мојим је
рукама ваш живот и ваша смрт; изаберите што хоћете: или урадите што вам
наређујем, и остаћете живе; или, ако не извршите наређење, одмах ћете бити
погубљене.
Тропар,
глас 3.
Велика
обрјете в бједах, тја поборника всељенаја, Страстотерпче, јазики побјеждајушча:
јакоже убо Лијеву низложил јеси гордињу, и на подвиг дерзновена сотворил јеси
Нестора, тако, свјате Димитрије, Христу Богу молисја, даровати нам велију
милост.
Кондак, глас 2.
Кровеј твојих струјами, Димитрије, Церков Бог обагри, давиј тебје крјепост непобједимују, и собљудаја град твој невредим, того бо јеси утвержденије.
[1] Сармати – разна племена, која су насељавала југ данашње Русије, и унеколико Германију и Аустрију.
[2] Вандали – народ Германског порекла, који је живео углавном на обалама Балтијског Мора.
[3] Спомен његов 27. октобра.
[4] Кончина светог Димитрија би око 306, године.
[5] Реч је о реци Дунаву.
[6] Фунта – мера за тежину, има 409 грама.
[7] Маврикије царовао од 582. до 603. године.
[8] Вазали Авара били су тада Словени, још непросвећени у оно време светлошћу Христове вере; живели на Дону, око Каспијског Мора.
[9] Ово се чудо догодило 547. године.
Нема коментара:
Постави коментар